cathja

Alla inlägg under augusti 2012

Av Cathja - 10 augusti 2012 22:51

Hest er fantastisk, avslappende, givende, bra trening, mye frisk luft..

Kan ramse opp mange postitive sider ved å omgås hester  


Min bestefar hadde hest når jeg var liten.

Valemon, en fjording, var en trygg og stødig fyr. En vinter, når jeg gikk i 1 klasse, kom bestefaren min på skolen med Valemon og storsleden.

Sleden var fylt med høy, tykke tepper og ved, klargjort for tur med hele klassen min.

Og hvilken flott dag vi hadde med trav innover skogen med bjella som dingla i bjelleklangtakt, grilling av pølser og lek i skogen.

Kos med Valemon ble det selvsagt for alle som ville.

Jeg var kjempepoppis blant klassevennene den vinteren  


Mange turer med bestefar opp til Maridalen ble det også gjennom min oppvekst. Valemon og Svarten, en enormt stor hest han også hadde, ble flyttet dit når bestefar ikke orket ansvaret lenger. Og jeg var fortsatt for liten til å overta.


Litt hest ble det litt til og fra gjennom årene, gikk noen uker på rideskole på Enebakkneset men det ble for langt å kjøre for mine foreldre.

Så var det jo en og annen tur på hest når sjansen dukket opp.. Men jeg ble aldri skikkelig flink  


Men så fikk jeg en datter  

Høsten 2007 begynte hun på rideskole, 9 år gammel, og jeg kjente jo att det kribla litt hver gang vi var i ridehuset.

Julen 2007 kjørte vi opp til Midtskogen Gård i Elverum og var med på superkoselig kanefart i mørket med fakler, bjelleklang på slede kjørt av en flott TungDøl, det er en av de groveste arbeidshestene vi har i Norge.

Vi fikk oss også en liten ridetur der og det var toppen!


Selv om jeg hadde problemer med å gå i en uke etterpå..


Januar 2008 ble det hest på fór en dag i uka på Flateby, i tillegg til ridetimene. Alvoret begynte da!


Så ble det jo mer og mer etterhvert..

Rideleir sommeren 2008 på Midtskogen gård i Elverum ble en suuksseééé, jeg og gubben tok med sønnen vår og snek oss nemlig med på rideleiren. Vår datter bodde sammen med 3 venninner i hovedhuset og vi holdt oss litt i bakgrunnen og storkoste oss.


Vi fortsatte med ridning i små og store doser frem til rideleir sommeren 2009. Da var det gubben som dro med jentene, mens jeg måtte være hjemme og jobbe.


MEN SÅ...

Flyttet vi til Strömstad og da var det gjort!

Vi begynte på www.bjornerod.se i en mor og barn ridegruppe. Dattern ble så fort dyktig at hun rykket oppover i andre klasser men jeg holdt meg til nybegynnergruppa.

Og så kom lykkedagen vår: Vi ble kjent med naboen vår  

Hun er fantastisk og vi fikk bli kjent med hestene hennes. Hun har 2 tinkere som er utrolig tålmodige og snille og vi har lært masse av de.

Vi fikk ha den ene på fullfór, Saga, som da bare var 4 år og unghest, var så snill at jeg kunne ri på tur i skogen alene med henne.


Det ene dro med seg det andre og takket være naboen er vi i dag stolte eiere av Tequila Rose, Tinker 7 år, som har blitt datterns hest mens jeg fortsatt har

Saga på fullfór.



En tinker til, Sagas mamma, er også utrolig snill og flink. Her har de akkurat kommet inn etter en natt ute i en stor, grønn og fin hage.


   Men livet med hest kan være litt brutalt innimellom, her er kneet mitt etter ett fall fra saga i mixgalopp, men jeg betaler villig den prisen. Det er verdt det  




         

 

Av Cathja - 10 augusti 2012 18:23

Økonomien er litt på minusnivå, ett par store uventa regninger og en skattesak som medførte -3700 istedet for +7300..

Graving og planering av grunnen til garasje ble nesten 10 store lapper mer enn vi beregna og helt uventa veterinærutgifter ved transport av hest på litt over 3 lapper, + rep av minireningsverket vi har på nesten 3 lapper..  


Så økonomien har ikke tillatt de verste krumspringene i sommer. Vi har forsøkt å spare inn på alt.


Men i dag kan økonomien bare gå og gjemme seg!
I dag gikk vi på kino, istid4 ble filmen og den var dritkul:)
Og været er fantastisk, skyfri himmel og +20, så da ble det stopp på uteserveringen til Buktens Pizzeria med en stor pizza og utsikt ut mot havna:)


Noen ganger må vi bare gi F.. i sparing og kose oss litt:)

Av Cathja - 10 augusti 2012 13:18



Garasje

Vi har alltid ett prosjekt på gang  

Nå er det garasjen som skal opp!

Vi har tegnet den selv og bestilt alle materialer fra Lövängers Bygg. 

Støpt grunn og er nå ferdig med å sette opp alle veggene.

Og det blir stort, en stor garasje + en carport + en bod og plass til sykler og snøskuffer.



Blir nok litt verre når vi begynner med taket, det er vel verste jobben. For veggene var jo enkle, ferdige moduler som bare var å settes på plass og spikres fast.


Jeg har ikke gjort så mye her enda, bare holdt i en veggdel eller 2..

Så dette er gubbens prosjekt!


Men andre prosjekter jeg har gjort er: 


Postkasseveggen for oss og naboene her,det er bygd på frihånd og med billigste sort materialer fra Hälle Såg i Strömstad.

Og så ble det søpplekasseskur til mamma, laget av samme billige materialer, som jeg ikke har noe bilde av.


deretter ble det hytte til sønnen som er laget av kapp og rester fra andre ting, snekret rundt treet uten å skade det, hytta har blitt pyntet på litt etterhvert. Nå er det lagt tregulv innvendig og lagt inn strøm så det går å ha på ett lys utover kvelden.

Vi prater om å bygge på litt snart, ett lite rom til.. Vi får se om det blir igjen noen rester fra garasjebygginga   



   Så har jeg kappa og skrudd mesteparten av terrasen.



Jeg leste ett blad og fikk en idé!

Vi har alltid litt lite penger og må prøve å gjøre ting billigst mulig. Men så drømte jeg om ett utested med tak over.. Så leste jeg en artikkel om ett uterom som var bygget med litt nytt og litt gammelt.

Og da begynte jeg å prate med folk om hva jeg ville gjøre..

Så ringer mammas venninne til meg og sier at hun har mange gamle vinduer som skal kastes, lurer på om jeg kan bruke de?

Så klart jeg kan, vi kobler på hengeren og kjører 15 mil hjem til henne og henter mange vinduer!


Jeg vet ikke hvor mye uterommet har kostet oss, men alle vinduene er gratis, vi har brukt 2 sommere på å kjøpe litt etter litt, både møbler og reisverk samt tak.

Alt er gjort på billigste måte:

Møblene til 60% rabatt på europris i Halden i september, grillen var også 60% på Jysk i Halden i slutten av september.

Reisverk av billigste materialer, taket var det kampanjesalg på OBS og malingen ble solgt billig fordi det var feilblanda.

Lamellgardiner på Jysk var også på kampanje, samme med fleeceteppene.


Filleryer på gulvet fra Återbruket i Strömstad til 40 kr.


Jeg er strålende fornøyd over hva vi har fått gjort billig  



Opp-pussing av gjesterommet er også noe jeg har gjort     Tapet fra Rusta til 49kr og ferdigmalt panel fra OBS, selvsagt till kampanepris!


Jeg forstår ikke hvorfor folk frivillig betaler fullpris for noe, vent litt og planlegg litt så får du det alltid litt billigere ett annet sted!


Nå blir det litt stalljobb framover med maling og klipping av ugress.

Og litt sofaligging innimellom  

Ønsker alle en super dag der ute   Snart kino med ungene på nyoppusede Park bio i Strömstad

Av Cathja - 9 augusti 2012 09:17

  Testing testing  

Jeg har hatt en liten blogg på en annen side men var ikke fornøyd med muligheten for å tilpasse min blogg med farger, bilder og mellomrom i teksten..

Så nå tester jeg bloggplatsen sin versjon og krysser fingrene for ett bra resultat.


Er en ganske fersk blogger, og noen dager blir det mye mens det brått kan bli mange dager uten noe.

Noen ganger skriver jeg kjembebra med god flyt og mening, men andre dager blir teksten og meningen litt forvirrende med hopp fra a til å.. Men vi lærer så lenge vi lever så om noen år blir sikkert detta bra, i mellomtiden skal jeg kose meg som amatør  


Litt om hvilken person jeg er:

Jeg er ikke opptatt av mote og trender, mener personlig at det er veldig overfladisk. Liker å pynte meg men driter i hvilket merke plagget har.

Jeg er derimot en person som kjøper billig men praktisk, kan kaste med god samvittighet når noe går istykker fordi produktet har gjort nytta til en fornuftig pris.

Kunne aldri falle meg inn å kaste ett fullt brukbart produkt, prøver å selge eller gi bort til andre som har behov.


Hvis man planlegger litt så er det utrolig hvor mye penger man kan spare   

Vi kjøper sykkel og hagemøbler i september, ski og skøyter i april. Da er det salg og har du litt is i magen kan du vente til siste fase av salget og oppnå 60-70% rabatt. Litt surt noen ganger at jeg må vente i 7 mnd før produktet jeg har kjøpt kan brukes, men det er det så absolutt verdt å vente på.


Vi bygger og fikser mye på tomta og i huset vårt. Her er også pris viktig.

Når vi skulle bygge terrassen ringte vi og sjekka nettet for å finne billigste terrassebord, sparte nesten 2000 kr mellom dyrest og billigst..


Vi har alltid sjekket pris før vi handler.

Vi har alltid pusset opp og rehabilitert selv det vi har eid, leiligheter og hus har alltid blitt kjøpt rimelig pga tillstand, brukt noen år og mange 1000 timer og kjøpt rimelige materialer.

Solgt med god fortjeneste hver gang  

Så idag har vi en tomt på 1,5 mål med ett nybygd hus og straks en nybygd garasje med ekstra carport og forråd med sykkelparkering mm og har ett lån på ca 1,5 mill.


+ 2 barn (11 og 14 år)

+ en dverg puddel

+ en hest
og en mann  Vi ble sammen uka før jeg fylte 16, han var 19. I dag er vi 39 og 42.


Og så til overskriften: Fantastiske Strömstad  

Vi flyttet hit for 4 år siden og har ikke angret en eneste dag!

Før bodde vi midt mellom Oslo og Gardermoen, i ett tettbebygd boligområde med mye trafikk.

Nå bor vi på landet, med 1,5 time til Oslo og Göteborg.

10 minutter inn til Strömstad sentrum og 20 minutter til Halden sentrum. Med elg og rådyr ute på åkeren hver dag, rett foran vårt køkkenvindu.

Egen hest + en hest på fullfor har vi hos naboen.


Her er det utrolig mye flotte folk, vi har blitt mottat med åpne armer både for ungene på skolen og meg på ny jobb. Gubben fikk tilbud om jobb på norskesiden rett før vi flytta. Alt har liksom gått vår vei helt siden vi bestemte oss for å flytte hit   Også er været her så mye bedre enn der vi bodde før..

Koser meg her i Strömstad!







Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Gammelt ordtak:
Kjært barn har mange navn!
Jeg er:
Kvinne, mamma, rytter, kjøkkensjef, vaskehjelp, snekker, stallhjelp, kone, sykepleier, IT-ansvarlig, hundeklipper, syerske.

Mange roller man skal ha i hverdagen:-)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Velkommen til min gjestebok


Ovido - Quiz & Flashcards